18-45 YAŞ ARASI BİREYLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI İLE NARSİSTİK KİŞİLİK EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

İnsanların bireysel ve sosyal hayatının bir kısmını dijital ortamlarda geçirmesi kaçınılmaz olarak bu alanın incelenmesini zorunlu kılmıştır. Bu çerçevede bireylerin zamanının bir bölümünü ayırdığı sosyal medya etkileşimlerinin kişilik üzerindeki etkisi araştırmacıların ilgiyle takip ettiği bir konudur. Bu araştırmada da 18-45 yaş arası bireylerde sosyal medya bağımlılığı ile narsistik kişilik eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evreni İstanbul ili Başakşehir ilçesi olup örneklem olarak Bahçeşehir Mahallesi Vaditepe konutları seçilmiştir. 354 katılımcıdan elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Narsisizm düzeyleri ve ortalamaları narsist değil=2.05, düşük=2.34, orta=2.48, yüksek=2.68 olarak değerlendirilmiştir. Gruplar üzerinde yapılan ANOVA testine sonuçlarına göre sosyal medya bağımlılığı ile narsistik kişilik eğilimleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca 18-25 yaş aralığındaki bekar ve kadın bireylerde sosyal medyanın daha fazla kullanıldığı görülmüştür. Narsisizm eğilimi ise en yüksek düzeyde özel sektör çalışanı, bekar ve erkek bireylerde tespit edilmiştir. Katılımcılar sosyal medyayı en çok haber ve genel kültür için kullandıklarını ifade etmişlerdir. En fazla kullanılan platform ise Instagram olmuştur. Kullanım sıklığı ve takipçi sayısı yüksek olan bireylerin sosyal medya bağımlılıkları daha yüksek düzeydedir. Aynı şekilde sosyal medya kullanım sıklığı arttıkça bireylerin narsistik kişilik eğilimleri de artmaktadır.

The fact that people spend a part of their personal and social life in digital environments has inevitably made it necessary to examine this area. In this context, the effect of social media interactions, where individuals devote a part of their time, on personality is a topic that researchers follow with interest. In this study, the relationship between social media addiction and narcissistic personality tendencies was examined among individuals 18 to 45 years old. The study's universe is Istanbul city's Başakşehir district. The Bahçeşehir Mahallesi Vaditepe residences were selected as the sample group. In the research 354 participants' data were obtained and evaluated. Narcissism levels and means were evaluated as "non-narcissist = 2.05, low = 2.34, medium = 2.48, high = 2.68". According to the results of the ANOVA test conducted on the groups, it was revealed that there is a significant relationship between social media addiction and narcissistic personality tendencies. In addition, it has been observed that social media is used more among single and female individuals between the ages of 18-25. Narcissism tendency has been observed at the highest level in private sector employees, single and male individuals. Participants stated that they mostly used social media for news and general culture. The most used platform was Instagram. Individuals with high usage frequency and number of followers have higher social media addiction levels. Like that, as the frequency of social media usage increases, individuals' narcissistic personality tendencies also increase.

Erişime Açık
Görüntülenme
302
23.12.2022 tarihinden bu yana
İndirme
2
23.12.2022 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
06 Eylül 2024 15:00
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
18-45 YAŞ ARASI BİREYLERDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI İLE NARSİSTİK KİŞİLİK EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yazar
(dc.contributor.author)
Davut Ceylan
Yayın Yılı
(dc.date.issued)
2021
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2021-01-01
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.14081/1714
Özet
(dc.description.abstract)
İnsanların bireysel ve sosyal hayatının bir kısmını dijital ortamlarda geçirmesi kaçınılmaz olarak bu alanın incelenmesini zorunlu kılmıştır. Bu çerçevede bireylerin zamanının bir bölümünü ayırdığı sosyal medya etkileşimlerinin kişilik üzerindeki etkisi araştırmacıların ilgiyle takip ettiği bir konudur. Bu araştırmada da 18-45 yaş arası bireylerde sosyal medya bağımlılığı ile narsistik kişilik eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evreni İstanbul ili Başakşehir ilçesi olup örneklem olarak Bahçeşehir Mahallesi Vaditepe konutları seçilmiştir. 354 katılımcıdan elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Narsisizm düzeyleri ve ortalamaları narsist değil=2.05, düşük=2.34, orta=2.48, yüksek=2.68 olarak değerlendirilmiştir. Gruplar üzerinde yapılan ANOVA testine sonuçlarına göre sosyal medya bağımlılığı ile narsistik kişilik eğilimleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca 18-25 yaş aralığındaki bekar ve kadın bireylerde sosyal medyanın daha fazla kullanıldığı görülmüştür. Narsisizm eğilimi ise en yüksek düzeyde özel sektör çalışanı, bekar ve erkek bireylerde tespit edilmiştir. Katılımcılar sosyal medyayı en çok haber ve genel kültür için kullandıklarını ifade etmişlerdir. En fazla kullanılan platform ise Instagram olmuştur. Kullanım sıklığı ve takipçi sayısı yüksek olan bireylerin sosyal medya bağımlılıkları daha yüksek düzeydedir. Aynı şekilde sosyal medya kullanım sıklığı arttıkça bireylerin narsistik kişilik eğilimleri de artmaktadır.
Özet
(dc.description.abstract)
The fact that people spend a part of their personal and social life in digital environments has inevitably made it necessary to examine this area. In this context, the effect of social media interactions, where individuals devote a part of their time, on personality is a topic that researchers follow with interest. In this study, the relationship between social media addiction and narcissistic personality tendencies was examined among individuals 18 to 45 years old. The study's universe is Istanbul city's Başakşehir district. The Bahçeşehir Mahallesi Vaditepe residences were selected as the sample group. In the research 354 participants' data were obtained and evaluated. Narcissism levels and means were evaluated as "non-narcissist = 2.05, low = 2.34, medium = 2.48, high = 2.68". According to the results of the ANOVA test conducted on the groups, it was revealed that there is a significant relationship between social media addiction and narcissistic personality tendencies. In addition, it has been observed that social media is used more among single and female individuals between the ages of 18-25. Narcissism tendency has been observed at the highest level in private sector employees, single and male individuals. Participants stated that they mostly used social media for news and general culture. The most used platform was Instagram. Individuals with high usage frequency and number of followers have higher social media addiction levels. Like that, as the frequency of social media usage increases, individuals' narcissistic personality tendencies also increase.
Dil
(dc.language.iso)
Tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sosyal Medya
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Narsisizm
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Bağımlılık
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Dijital dünya
Tür
(dc.type)
Tez
Yayıncı
(dc.publisher)
İstanbul Ayvansaray Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms