OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARI VE REHBER ÖRETMENLERİNİN MESLEKİ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİYLE EVLİLİK DOYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER ARACILIĞIYLA İNCELENMESİ

Bu çalışma okul psikolojik danışmanları ve rehber öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleriyle evlilik doyumları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler aracılığıyla incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’ un Kartal, Maltepe ve Pendik ilçelerinde görev yapan 263 evli okul psikolojik danışmanı ve rehber öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcıların sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacıyla, Kişisel Bilgi Formu, mesleki tükenmişlik düzeylerini belirlemek için Psikolojik Danışman Tükenmişlik Envanteri, Evlilik doyum düzeylerini belirlemek amacıyla Evlilik Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul psikolojik danışmanı ve rehber öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyi 39,73±13,39 olarak tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre okul psikolojik danışmanı ve rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeyinin düşük düzeyde olduğu söylenebilir. Katılımcıların mesleki tükenmişlik düzeylerinin meslekteki görev süresine göre anlamlı farklılaştığı görülmüştür. Evlilik Doyum Ölçeği Aile alt boyutu da meslekteki görev süresine göre anlamlı farklılaşmaktadır. Katılımcıların mesleki tükenmişlik düzeyi toplam puan ortalamaları ve tükenme, yetersizlik, olumsuz iş ortamı, danışanları değersizleştirme, kişisel yaşamda bozulma alt boyutuyla evlilik doyum ölçeği aile alt boyutu arasında pozitif yönlü düşük şiddetli korelasyonel ilişki olduğu, katılımcıların mesleki tükenmişlik düzeyleri toplam puan ortalamaları ve tükenme, yetersizlik, danışanları değersizleştirme, kişisel yaşamda bozulma alt boyutuyla evlilik doyum ölçeği benlik alt boyutu arasında pozitif yönlü düşük şiddetli korelasyonel ilişki tespit edilmiştir. Mesleki tükenmişlik toplam puan ortalamalarının evlilik doyum ölçeği aile ve benlik alt boyutlarına etki ettiği görülmüştür.

This study aims to examine the relationship between the job burnout levels and their marital satisfaction of school counselors in terms of some variables. The sample of the study consists of 263 married school counselors and guidance teachers working in Kartal, Maltepe and Pendik districts of Istanbul. The Personal Information Form was used to determine the socio-demographic characteristics of the participants, the Counselor Burnout Inventory was used to determine the levels of professional burnout, and the Marital Satisfaction Scale was used to determine the marital satisfaction levels. The job burnout level of school counselors and guidance teachers participating in the study was found to be 39,7 ±13,39. According to the data obtained from the research, it can be said that the burnout level of school guidance counselors and is low. It was observed that the professional burnout levels of the participants differed significantly according to their tenure in the profession. The family sub-dimension of the Marital Satisfaction Scale differs significantly according to the tenure in the profession. It was found that there was a weak positive correlational relationship between the participants' total score averages of the professional burnout level and the Burnout, Inadequacy, Negative Work Environment, Devaluation of Clients, Deterioration in Personal Life Sub-dimension and the family sub-dimension of the Marital Satisfaction Scale. A weak positive correlation was found between the sub-dimension of devaluation of clients, deterioration in personal life and the Self sub-dimension of Marital Satisfaction Scale. It was found that total score averages of job burnout has an effect on the Family and self sub-dimensions of the Marital Satisfaction Scale.

Erişime Açık
Görüntülenme
60
30.12.2022 tarihinden bu yana
İndirme
1
30.12.2022 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
27 Ağustos 2024 13:04
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
OKUL PSİKOLOJİK DANIŞMANLARI VE REHBER ÖRETMENLERİNİN MESLEKİ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİYLE EVLİLİK DOYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER ARACILIĞIYLA İNCELENMESİ
Yazar
(dc.contributor.author)
Şahin İçen
Yayın Yılı
(dc.date.issued)
2021
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2021-01-01
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.14081/1826
Özet
(dc.description.abstract)
Bu çalışma okul psikolojik danışmanları ve rehber öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleriyle evlilik doyumları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler aracılığıyla incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’ un Kartal, Maltepe ve Pendik ilçelerinde görev yapan 263 evli okul psikolojik danışmanı ve rehber öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcıların sosyo-demografik özelliklerini belirlemek amacıyla, Kişisel Bilgi Formu, mesleki tükenmişlik düzeylerini belirlemek için Psikolojik Danışman Tükenmişlik Envanteri, Evlilik doyum düzeylerini belirlemek amacıyla Evlilik Doyum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul psikolojik danışmanı ve rehber öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyi 39,73±13,39 olarak tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere göre okul psikolojik danışmanı ve rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeyinin düşük düzeyde olduğu söylenebilir. Katılımcıların mesleki tükenmişlik düzeylerinin meslekteki görev süresine göre anlamlı farklılaştığı görülmüştür. Evlilik Doyum Ölçeği Aile alt boyutu da meslekteki görev süresine göre anlamlı farklılaşmaktadır. Katılımcıların mesleki tükenmişlik düzeyi toplam puan ortalamaları ve tükenme, yetersizlik, olumsuz iş ortamı, danışanları değersizleştirme, kişisel yaşamda bozulma alt boyutuyla evlilik doyum ölçeği aile alt boyutu arasında pozitif yönlü düşük şiddetli korelasyonel ilişki olduğu, katılımcıların mesleki tükenmişlik düzeyleri toplam puan ortalamaları ve tükenme, yetersizlik, danışanları değersizleştirme, kişisel yaşamda bozulma alt boyutuyla evlilik doyum ölçeği benlik alt boyutu arasında pozitif yönlü düşük şiddetli korelasyonel ilişki tespit edilmiştir. Mesleki tükenmişlik toplam puan ortalamalarının evlilik doyum ölçeği aile ve benlik alt boyutlarına etki ettiği görülmüştür.
Özet
(dc.description.abstract)
This study aims to examine the relationship between the job burnout levels and their marital satisfaction of school counselors in terms of some variables. The sample of the study consists of 263 married school counselors and guidance teachers working in Kartal, Maltepe and Pendik districts of Istanbul. The Personal Information Form was used to determine the socio-demographic characteristics of the participants, the Counselor Burnout Inventory was used to determine the levels of professional burnout, and the Marital Satisfaction Scale was used to determine the marital satisfaction levels. The job burnout level of school counselors and guidance teachers participating in the study was found to be 39,7 ±13,39. According to the data obtained from the research, it can be said that the burnout level of school guidance counselors and is low. It was observed that the professional burnout levels of the participants differed significantly according to their tenure in the profession. The family sub-dimension of the Marital Satisfaction Scale differs significantly according to the tenure in the profession. It was found that there was a weak positive correlational relationship between the participants' total score averages of the professional burnout level and the Burnout, Inadequacy, Negative Work Environment, Devaluation of Clients, Deterioration in Personal Life Sub-dimension and the family sub-dimension of the Marital Satisfaction Scale. A weak positive correlation was found between the sub-dimension of devaluation of clients, deterioration in personal life and the Self sub-dimension of Marital Satisfaction Scale. It was found that total score averages of job burnout has an effect on the Family and self sub-dimensions of the Marital Satisfaction Scale.
Dil
(dc.language.iso)
Tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Okul
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Psikolojik Danışman
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Rehber Öğretmen
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Mesleki Tükenmişlik
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Evlilik Doyumu
Tür
(dc.type)
Tez
Yayıncı
(dc.publisher)
İstanbul Ayvansaray Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms