CAMERON VE QUINN’İN REKABETÇİ DEĞERLER MODELİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Bir örgütte başarı ve etkinliğin oluşumunu etkileyen en önemli unsurun güçlü bir örgüt yapısı olduğu bilinmektedir. Örgütsel başarı ve örgüt kültürünü ele alan Cameron ve Quinn’in “Rekabetçi Değerler Modeli” birçok sektörde kullanıldığı gibi eğitim sektöründeki kültürü ölçmek için de kullanılmaktadır. Bu model kullanılarak örgütteki dört kültür tipi hakkında bilgiye ulaşılabilmektedir. Bunlar; örgüt içine odaklılığı ifade eden “klan ve hiyerarşi” ve örgüt dışına odaklılığı ifade eden “adokrasi ve pazar kültürleridir”. Eğitim kurumlarındaki mevcut kültür ile örgütün hedeflediği kültüre yakınlığı aynı zamanda o örgütün eğitim sektöründeki başarısını yansıtmaktadır. Bu çalışmada örgütteki değer yargılarını, varsayımları ve yorumlamaları anlamaya yönelik, “Rekabetçi Değerler Modeli” kullanılarak eğitim kurumlarının başarısı ve etkinliğinde nasıl artış sağlanacağına yönelik çıkarımlar sağlanması amaçlanmıştır. Bu araştırmaya İstanbul’da faaliyet gösteren bir eğitim kurumundaki (Çok Programlı Anadolu Lisesi) 7 yönetici ve 61 öğretmen katılmıştır. Eğitim kurumundaki öğretmenler ve yöneticiler tarafından doldurulan bu ölçekte; örgütün baskın özellikleri, örgütsel liderlik, çalışanların yönetimi, örgütsel bağ, stratejik önem ve başarı kriterleri başlıkları altında hangi kültür tiplerinin (klan, adokrasi, pazar ve hiyerarşi) baskın olduğu belirlenerek, mevcut kültür ile hedeflenen kültürün durumu tespit edilmiştir. Yapılan tespitler sonucunda örgütsel başarıyı artırmak ve hedeflenen örgüt kültürü tiplerine ulaşmak için gerekli bir takım çıkarımlarda bulunularak, alan yazına ve pratiğe katkılar sunulmuştur.

Erişime Açık
Görüntülenme
16
14.03.2024 tarihinden bu yana
İndirme
1
14.03.2024 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
01 Eylül 2024 19:43
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
CAMERON VE QUINN’İN REKABETÇİ DEĞERLER MODELİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA
Yayıncı
(dc.publisher)
Duvar Yayınları
Yazar
(dc.contributor.author)
Burcu Özgül
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2023-12-01
Yayın Yılı
(dc.date.issued)
2023
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.14081/1977
Dil
(dc.language.iso)
Tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Örgüt Kültürü
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Rekabetçi Değerler Modeli
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Devlet
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Devlet Eğitim Kurumu
Tür
(dc.type)
Kitap Bölümü
ISBN
(dc.identifier.isbn)
978-625-6585-86-7
Editör
(dc.contributor.editor)
Derya Fatma BİÇER
Editör
(dc.contributor.editor)
Yaşar ÖZ
Orcid
(dc.identifier.orcid)
0000-0001-8525-041X
Özet
(dc.description.abstract)
Bir örgütte başarı ve etkinliğin oluşumunu etkileyen en önemli unsurun güçlü bir örgüt yapısı olduğu bilinmektedir. Örgütsel başarı ve örgüt kültürünü ele alan Cameron ve Quinn’in “Rekabetçi Değerler Modeli” birçok sektörde kullanıldığı gibi eğitim sektöründeki kültürü ölçmek için de kullanılmaktadır. Bu model kullanılarak örgütteki dört kültür tipi hakkında bilgiye ulaşılabilmektedir. Bunlar; örgüt içine odaklılığı ifade eden “klan ve hiyerarşi” ve örgüt dışına odaklılığı ifade eden “adokrasi ve pazar kültürleridir”. Eğitim kurumlarındaki mevcut kültür ile örgütün hedeflediği kültüre yakınlığı aynı zamanda o örgütün eğitim sektöründeki başarısını yansıtmaktadır. Bu çalışmada örgütteki değer yargılarını, varsayımları ve yorumlamaları anlamaya yönelik, “Rekabetçi Değerler Modeli” kullanılarak eğitim kurumlarının başarısı ve etkinliğinde nasıl artış sağlanacağına yönelik çıkarımlar sağlanması amaçlanmıştır. Bu araştırmaya İstanbul’da faaliyet gösteren bir eğitim kurumundaki (Çok Programlı Anadolu Lisesi) 7 yönetici ve 61 öğretmen katılmıştır. Eğitim kurumundaki öğretmenler ve yöneticiler tarafından doldurulan bu ölçekte; örgütün baskın özellikleri, örgütsel liderlik, çalışanların yönetimi, örgütsel bağ, stratejik önem ve başarı kriterleri başlıkları altında hangi kültür tiplerinin (klan, adokrasi, pazar ve hiyerarşi) baskın olduğu belirlenerek, mevcut kültür ile hedeflenen kültürün durumu tespit edilmiştir. Yapılan tespitler sonucunda örgütsel başarıyı artırmak ve hedeflenen örgüt kültürü tiplerine ulaşmak için gerekli bir takım çıkarımlarda bulunularak, alan yazına ve pratiğe katkılar sunulmuştur.
Kitap Adı
(dc.identifier.kitap)
Sosyal, İnsan ve İdari Bilimlerde İleri Ve Çağdaş Çalışmalar 1
Esere Katkı Sağlayan
(dc.contributor.other)
Eda Kılıç Yaşar
Bitiş Sayfası
(dc.identifier.endpage)
736
Başlangıç Sayfası
(dc.identifier.startpage)
716
Katkıda Bulunan Yazarın Bölümü
(dc.contributor.department)
Bölüm 39
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms