ORTAOKUL ÖĞRENCİSİ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN YETKİNLİK, BİLİNÇLİ FARKINDALIK VE SOSYAL MEDYA KULLANIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencisi çocuğa sahip ebeveynlerin yetkinlik, bilinçli farkındalık ve sosyal medya kullanımı açısından incelemektir. Araştırmaya İstanbul’da yaşayan 391 ebeveyn katılmıştır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu, Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği, Bilinçli Farkındalık Ölçeği ve Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.00 programı ile değerlendirilmiştir. Katılımcıların ebeveyn yetkinlik, bilinçli farkındalık ve sosyal medya kullanımı düzeylerinin orta düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri demografik özellikler açısından incelenmiş, bağımsız grup T-testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Ölçeklerin arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymak için basit doğrusal korelasyon işlemi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, ebeveyn yetkinlik düzeyi ile bilinçli farkındalık düzeyi arasında istatiksel açıdan anlamlı pozitif yönde, düşük düzeyde bir ilişki olduğu; bilinçli farkındalık düzeyi ile sosyal medya kullanımı düzeyi arasında istatiksel açıdan anlamlı negatif yönde, düşük düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, gelir durumu arttıkça ebeveyn yetkinliğinin de arttığı, erkeklerin sosyal medya kullanım düzeylerinin kadınlara göre daha yüksek olduğu, sosyal medya uygulamalarından en çok tercih edilen Whatsapp uygulamasının en çok arkadaşlarla iletişim, eğitim konuları için kullanıldığı görülmüştür. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.

The purpose of this research is to examine parents of secondary school students in terms of competence, mindfulness, and social media use. 391 parents living in Istanbul participated in the research. The Demographic Information Form, the Perceived Parental Self-Efficacy Scale, the Mindful Attention Awareness Scale, and the Social Media Use Integration Scale were applied to the participants. The SPSS 22.00 program was used to analyze the data. It was observed that the levels of parental competence, mindfulness, and social media use of the participants were moderate. Dependent and independent variables of the study were examined in terms of demographic characteristics. An independent group T-test and a one-way analysis of variance (Anova) were used. The level of significance was taken as p<0.05 in all analyses. A simple linear correlation process was performed to reveal whether there was a relationship between the scales. As a result of the research, it was found that there was a statistically significant positive, low-level relationship between the level of parental competence and the level of mindfulness. It was also found that there was a statistically significant, negative, low-level relationship between the level of mindfulness and the level of social media use. As a result of the research, it has been seen that as the income level increases, parental competence also increases, the social media usage level of men is higher than that of women, and the Whatsapp application, which is the most preferred social media application, is mostly used for communication with friends and education. The findings of the research were discussed in the light of the literature.

Erişime Açık
Görüntülenme
113
03.01.2023 tarihinden bu yana
İndirme
1
03.01.2023 tarihinden bu yana
Son Erişim Tarihi
08 Eylül 2024 00:04
Google Kontrol
Tıklayınız
Tam Metin
Tam Metin İndirmek için tıklayın Ön izleme
Detaylı Görünüm
Eser Adı
(dc.title)
ORTAOKUL ÖĞRENCİSİ ÇOCUĞA SAHİP EBEVEYNLERİN YETKİNLİK, BİLİNÇLİ FARKINDALIK VE SOSYAL MEDYA KULLANIMI AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yazar
(dc.contributor.author)
Hüsniye Altınkaya
Yayın Yılı
(dc.date.issued)
2022
Açık Erişim Tarihi
(dc.date.available)
2021-01-01
Tek Biçim Adres
(dc.identifier.uri)
https://hdl.handle.net/20.500.14081/1829
Özet
(dc.description.abstract)
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencisi çocuğa sahip ebeveynlerin yetkinlik, bilinçli farkındalık ve sosyal medya kullanımı açısından incelemektir. Araştırmaya İstanbul’da yaşayan 391 ebeveyn katılmıştır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu, Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği, Bilinçli Farkındalık Ölçeği ve Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.00 programı ile değerlendirilmiştir. Katılımcıların ebeveyn yetkinlik, bilinçli farkındalık ve sosyal medya kullanımı düzeylerinin orta düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri demografik özellikler açısından incelenmiş, bağımsız grup T-testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak alınmıştır. Ölçeklerin arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymak için basit doğrusal korelasyon işlemi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, ebeveyn yetkinlik düzeyi ile bilinçli farkındalık düzeyi arasında istatiksel açıdan anlamlı pozitif yönde, düşük düzeyde bir ilişki olduğu; bilinçli farkındalık düzeyi ile sosyal medya kullanımı düzeyi arasında istatiksel açıdan anlamlı negatif yönde, düşük düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, gelir durumu arttıkça ebeveyn yetkinliğinin de arttığı, erkeklerin sosyal medya kullanım düzeylerinin kadınlara göre daha yüksek olduğu, sosyal medya uygulamalarından en çok tercih edilen Whatsapp uygulamasının en çok arkadaşlarla iletişim, eğitim konuları için kullanıldığı görülmüştür. Araştırma sonucunda ortaya çıkan bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
Özet
(dc.description.abstract)
The purpose of this research is to examine parents of secondary school students in terms of competence, mindfulness, and social media use. 391 parents living in Istanbul participated in the research. The Demographic Information Form, the Perceived Parental Self-Efficacy Scale, the Mindful Attention Awareness Scale, and the Social Media Use Integration Scale were applied to the participants. The SPSS 22.00 program was used to analyze the data. It was observed that the levels of parental competence, mindfulness, and social media use of the participants were moderate. Dependent and independent variables of the study were examined in terms of demographic characteristics. An independent group T-test and a one-way analysis of variance (Anova) were used. The level of significance was taken as p<0.05 in all analyses. A simple linear correlation process was performed to reveal whether there was a relationship between the scales. As a result of the research, it was found that there was a statistically significant positive, low-level relationship between the level of parental competence and the level of mindfulness. It was also found that there was a statistically significant, negative, low-level relationship between the level of mindfulness and the level of social media use. As a result of the research, it has been seen that as the income level increases, parental competence also increases, the social media usage level of men is higher than that of women, and the Whatsapp application, which is the most preferred social media application, is mostly used for communication with friends and education. The findings of the research were discussed in the light of the literature.
Dil
(dc.language.iso)
Tr
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Ebeveyn
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Yetkinlik
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Bilinçli Farkındalık
Konu Başlıkları
(dc.subject)
Sosyal Medya
Tür
(dc.type)
Tez
Yayıncı
(dc.publisher)
İstanbul Ayvansaray Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Analizler
Yayın Görüntülenme
Yayın Görüntülenme
Erişilen ülkeler
Erişilen şehirler
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu kapsamında yükümlülüklerimiz ve çerez politikamız hakkında bilgi sahibi olmak için alttaki bağlantıyı kullanabilirsiniz.
Tamam

creativecommons
Bu site altında yer alan tüm kaynaklar Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Platforms